Blog

Internet Rechercheren heet nu OSINT

Bestrijden

internet Rechercheren in de Cloud (iRC)

Vroeger ging een opsporingsambtenaar of een particulier rechercheur in de modder op zoek naar voetafdrukken en andere sporen van een misdrijf. Digitaal rechercheren lijkt hier veel op, alleen zijn de sporen die we nu zoeken steeds meer van digitale aard. In 95% van alle fraudezaken zit tegenwoordig een digitale component. Rechercheren op internet is dan ook meer dan een naam of gegeven door Google halen, het is een echt vak geworden.

Toen ik in1999 als rechercheur van de politie, als een van de eerste twaalf in Nederland, mocht deelnemen aan de opleiding Internet aan de rechercheschool in Zutphen, gebruikten wij de benaming Internet Rechercheren voor deze vorm van ‘nieuw’ politie onderzoek.

Vandaag de dag benoemen we dit vakgebied als Open Source Intelligence, maar wat is Open Source Intelligence nou precies?

Open Source Intelligence

Open Source Intelligence, vaak afgekort als OSINT, is het legaal verzamelen van data en informatie uit open en publiek beschikbare bronnen. Deze gegevens worden verzameld, geanalyseerd en op een begrijpbare manier gerapporteerd of gepubliceerd.

De onderstaande gegevens en informatie worden als Open Source beschouwd:

  • Open of semi-gesloten databases;
  • Overheidsrapporten, documenten en websites;
  • Het internet;
  • Massamedia (zoals kranten, tv, radio, tijdschriften en websites);
  • Sociale netwerken en sociale mediasites;
  • Kaarten en commerciële afbeeldingen;
  • Afbeeldingen, foto’s en video’s;
  • Het Dark Web.

OSINT-technieken

Hoewel er veel OSINT-technieken en -mechanismen zijn, zullen ze niet allemaal werken voor je doel. Eerst moet je jezelf een paar vragen stellen, zoals:

  • Waar ben ik naar op zoek?
  • Wat is mijn voornaamste onderzoeksdoel?
  • Wat of wie is mijn doel van onderzoek?
  • Hoe ga ik mijn onderzoek uitvoeren?

Probeer het antwoord op deze vragen te vinden en je hebt de eerste stap in jouw OSINT-onderzoek.

Veel OSINT-technieken die worden gebruikt door overheid en militaire instanties, kunnen vaak ook worden toegepast in jouw eigen onderzoek. Sommigen kunnen (dit keer) werken en wat opleveren, anderen keren niet. Dat hoort bij OSINT-onderzoek. Blijven proberen, blijven combineren en vooral ook blijven doen. Probeer routine te krijgen en te behouden in het verrichten van OSINT onderzoek.

Meer informatie over onze opleidingen vindt u hier.

Succes!

Digitale-Opsporing-OSINT-blog

Recente berichten

Deepfake

In de media gaat het steeds vaker over deepfake: De techniek waarmee beeldmateriaal en stemgeluid van mensen in een digitale representatie kunnen worden gecreëerd en gemanipuleerd.
Waar mensen deze innovatie eerst vol bewondering aanschouwden, maakt deze bewondering steeds vaker plaats voor angst. Steeds meer mensen worden zich bewust van de gevaren van deze techniek. Zeker nu de techniek binnen ieders handbereik ligt, komen ook op juridisch vlak vragen op. Kunnen we ons beschermen tegen deepfake? Is onderzoek noodzakelijk? Kun je iemand aansprakelijk stellen als jouw gezicht gebruikt wordt in een deepfake?

Pipl

Bekende zoekmachines zoals Google, Bing en Yandex doorzoeken uitsluitend het publieke clear web. Naast de open bronnen zijn er op het internet ook veel semi-gesloten bronnen te vinden. Deze bronnen zijn veelal uitsluitend toegankelijk na betaling of registratie. De...

Digitale voetafdruk

Een voorbeeld van een digitale voetafdruk Recent ontvingen we een telefoontje van een onderzoeker (iRC klant) dat ze binnen onze beveiligde omgeving toch traceerbaar zouden zijn. Dat klopt uiteraard niet, d.m.v. VPN wordt uw verbinding versleuteld en uw locatie en...

Log4Shell

We hebben het inmiddels allemaal wel voorbij horen komen: Log4J/Log4Shell, de nieuwe grote ramp van het internet. Maar wat is het nou precies? Is de paniek terecht? En wat kunnen we er zelf tegen doen? Wilt u bij toekomstige incidenten direct op de hoogte worden...

Digitale Trends

Social media De digitale wereld lijkt wel in een stroomversnelling te raken. Verschillende generaties gebruiken social media. De oudere generatie is vooral actief op Facebook, Linkedin, de “hippe” op Instagram en de jongste generatie houdt zich voornamelijk bezig met...