Blog

Digitale voetafdruk

Een voorbeeld van een digitale voetafdruk

Recent ontvingen we een telefoontje van een onderzoeker (iRC klant) dat ze binnen onze beveiligde omgeving toch traceerbaar zouden zijn. Dat klopt uiteraard niet, d.m.v. VPN wordt uw verbinding versleuteld en uw locatie en IP-adres verborgen, helaas zijn er wel nieuwe methodes ontwikkeld om jouw internetverkeer en activiteiten vast te leggen. Een van de meest hardnekkige technieken is fingerprinting ook wel digitale voetafdruk genoemd. Google heeft in dit geval de onderzoekslocatie bij benadering echter nooit exact gekoppeld aan het zoekgedrag van de desbetreffende iRC gebruiker.

Digitale voetafdruk, wat is dat?

Wanneer je je online begeeft laat je sporen achter dat bekend staat als uw digitale voetafdruk. Dit kan je actief doen door je persoonsgegevens zelf in te vullen, bijvoorbeeld als je ergens een account aanmaakt, een product bestelt of akkoord gaat met het accepteren van cookies in uw browser of door te posten of deel te nemen op sociale netwerksites of online forums.

Je laat ook ongemerkt sporen na. Als je naar een website surft kan deze jouw gegevens doorgeven aan andere partijen, bijvoorbeeld adverteerders. Dit gebeurt door middel van cookies. Zo kunnen adverteerders bijhouden wie een bepaalde website bezoekt. Grote adverteer bedrijven hebben zogenaamde tracking cookies op praktisch iedere website en kunnen daarmee je surfgedrag volledig in kaart brengen, dit is een verborgen proces, waarvan de meeste gebruikers zich niet eens realiseren dat het plaatsvindt.

Door wie worden we eigenlijk gevolgd?

Naast grote namen als Facebook, Google, Apple, Amazon en Microsoft volgt 75% van de websites u. Top websites bevatten soms wel 1000 verborgen trackers. Sommige bedrijven hebben zelfs meer dan 3000 stukjes informatie over u die, helaas, voor ongeveer 99% kloppen.

Waar kun je op letten?

Je kunt in ieder geval beginnen om bewuster bezig te zijn met je privacy en de digitale voetafdruk die je achterlaat in de onlinewereld. Het is in de huidige maatschappij moeilijk om helemaal niets online te doen, maar je bewust zijn van wat je achterlaat en hoe je dit kunt voorkomen is een eerste grote stap. Realiseer je dat het veel tijd kost om uit te zoeken waar je online vindbaar bent en om bedrijven te laten weten dat ze je gegevens moeten verwijderen. Er staat je een flinke klus te wachten als je bereid bent dit oerwoud te betreden, maar daar krijg je wel meer anonimiteit, controle en veiligheid voor terug.

Ontwikkelingen binnen iRC

De bescherming van uw privacy staat bij ons hoog in het vaandel daarom blijven onze specialisten continu innoveren. Wij zijn momenteel in een vergevorderd stadium met de ontwikkeling van een zoekmachine dat op een alternatieve manier gebruik maakt van Google. U laat bij het gebruik van deze vernieuwende zoekmachine geen digitale voetafdruk meer achter, uw privacy zal dan ook gewaarborgd blijven, zonder hiervoor afscheid te hoeven nemen van de Google zoekresultaten.
Binnenkort meer over deze vernieuwend update binnen iRC!

 

 

Recente berichten

De groeiende populariteit van particuliere recherchebureaus en Digitale Opsporing

Met de groeiende populariteit van particuliere recherchebureaus en de integratie van AI-technologieën, ziet de toekomst van Digitale Opsporing er veelbelovend uit. Het is een spannende tijd voor de digitale opsporing en Digitale Opsporing blijft zich inzetten om hun klanten te helpen bij het oplossen van digitale misdrijven.

Digitale Opsporing: Hoe AI de digitale recherche verandert

AI is een krachtig hulpmiddel bij digitale opsporing en verandert de manier waarop we onderzoeken uitvoeren. Bij Digitale Opsporing staan we altijd klaar om onze technologie en expertise in te zetten om u te helpen bij uw recherche-uitdagingen. Onze missie is om u de meest nauwkeurige en betrouwbare informatie te bieden en onze investering in AI zorgt ervoor dat we daarin slagen. Kies voor Digitale Opsporing voor een betrouwbare en efficiënte aanpak van uw digitale onderzoeken.

Deepfake

In de media gaat het steeds vaker over deepfake: De techniek waarmee beeldmateriaal en stemgeluid van mensen in een digitale representatie kunnen worden gecreëerd en gemanipuleerd.
Waar mensen deze innovatie eerst vol bewondering aanschouwden, maakt deze bewondering steeds vaker plaats voor angst. Steeds meer mensen worden zich bewust van de gevaren van deze techniek. Zeker nu de techniek binnen ieders handbereik ligt, komen ook op juridisch vlak vragen op. Kunnen we ons beschermen tegen deepfake? Is onderzoek noodzakelijk? Kun je iemand aansprakelijk stellen als jouw gezicht gebruikt wordt in een deepfake?

Pipl

Bekende zoekmachines zoals Google, Bing en Yandex doorzoeken uitsluitend het publieke clear web. Naast de open bronnen zijn er op het internet ook veel semi-gesloten bronnen te vinden. Deze bronnen zijn veelal uitsluitend toegankelijk na betaling of registratie. De...

Log4Shell

We hebben het inmiddels allemaal wel voorbij horen komen: Log4J/Log4Shell, de nieuwe grote ramp van het internet. Maar wat is het nou precies? Is de paniek terecht? En wat kunnen we er zelf tegen doen? Wilt u bij toekomstige incidenten direct op de hoogte worden...

Digitale Trends

Social media De digitale wereld lijkt wel in een stroomversnelling te raken. Verschillende generaties gebruiken social media. De oudere generatie is vooral actief op Facebook, Linkedin, de “hippe” op Instagram en de jongste generatie houdt zich voornamelijk bezig met...