Het uitvoeren van een grondig digitaal Due Diligence onderzoek kan essentieel zijn in het geval van een samenwerking met, of investering in, een andere organisatie. De informatie kan dienen als basis voor onderhandelingsgesprekken en er zijn geen verrassingen na afloop van een gesloten deal. Het onderzoek zorgt ervoor dat er inzicht wordt verkregen in de échte gezondheid van een organisatie. In het onderzoek worden de volgende zaken onderzocht:
Kredietwaardigheid
Bedrijfsstructuur
Screening van bestuursleden
Bedrijfsverleden
Imago
Profilering op internet
Eigendommen
Customer Due Diligence (CDD)
CDD (Customer Due Diligence) is essentieel voor het werkelijk kennen van uw klant (KYC: Know Your Customer) en is een onmisbaar onderdeel geworden van een integere bedrijfsvoering.
Voor een integere beleidsvoering zullen bedrijven en organisaties moeten onderzoeken met wie ze zakendoen. Dit om zo te voorkomen dat men zakelijke relaties aangaat met frauduleuze en/of criminele partijen.
Stappenplan:
Kredietwaardigheid
Bedrijfsstructuur
Screening van bestuursleden
Bedrijfsverleden
Imago
Profilering op internet
Eigendommen
Financiële instellingen hebben een lange lijst met nalevingsvoorschriften voor het voorkomen van witwassen van geld, terrorismefinanciering en fraude en zullen moeten voldoen aan het verscherpt toezicht op cliëntenonderzoek (EDD: Enhanced Due Diligence).
In het stappenplan voor het onderzoeken van een persoon of bedrijf worden onder andere de volgende aspecten belicht:
Locatie van het bedrijf;
Beroep of aard van zaken;
Is er sprake van een PEP (Political Exposed Person);
Doel van de zakelijke transacties;
Oorsprong van betalingen en de betaalwijze;
Details van andere persoonlijke en zakelijke relaties die de klant onderhoudt;